2021.06.18.

Webshop üzemeltetése sikeresen

Az online értékesítés egy hihetetlenül gyors tempóban fejlődő iparág napjainkban. A járványhelyzet miatt rengetegen tértek át kényszerűségből is a webshopos értékesítésre, gombamód szaporodnak az online boltok. Mégis elenyésző részük lesz képes gazdaságosan, és hosszú távon is működni.

Miért van kudarcra ítélve már induláskor a webshopok jelentős része?

Bár könnyűnek tűnik az elektronikus kereskedelem, és első ránézésre egy önműködő aranybánya, mégis rengeteg webshop van bukásra ítélve, már az indulás pillanatában. Sokan alapvető tudás nélkül, hirtelen felindulásból vágnak bele az online értékesítésbe. Nem tudják mit jelent a vevőszerzés, hogyan kerül látogató a weboldalra, mit jelent a keresőoptimalizálás, vagy, hogy hogyan kellene hirdetni a webshopot.

Sokszor kizárólag a webshop megjelenésére összpontosítanak, pénzt és időt áldozva rá, majd nem értik miért nem megy. Majd várják a vásárlókat, de azok nem jönnek. Pedig a webshop szép, a termékek és az árak jók, mégsem nézi az oldalt senki. Az oka nagyon egyszerű, az alapvető ismeretek hiánya miatt a webshop, kínáljon bármilyen jó terméket, vagy szolgáltatást, legyen akármilyen szép, nem lesz életképes. Ha nincs látogató, nem lesz vásárló sem. A webshopba tehát látogatókat kell küldeni, melyet két úton biztosíthatunk, keresőoptimalizálással, vagy hirdetéssel.

Webshop keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás, vagy angolul rövidítve SEO (search engine optimization) egy hosszú távon sikeres online marketing eszköz. Az emberek különböző kereső kifejezéseket írnak be a Google keresőjébe, ezeket hívják kulcsszavaknak. Mivel többen keresnek ugyanazokra a kifejezésekre a keresőben, ezért ezek keresési volumene mérhető.

A megfelelő eszközökkel összegyűjthetőek ezek a kulcsszavak, melyet kulcsszókutatásnak hívnak. A keresések alapján meghatározható, hogy egy adott webshop termékeivel kapcsolatban milyen kifejezéseket írnak be a keresőbe az emberek. A keresőoptimalizálás során ezeket a keresési igényeket kell kielégíteni különféle tartalmakkal, amelyet a webshopban kell elhelyezni.

A webshop felépítését már induláskor a kulcsszókutatás alapján kell(ene) felépíteni, és a kulcsszavak alapján tölteni fel tartalommal. Vigyázva arra, hogy a webshop seo hibákat (nem írnak blogot, nincs egyedi termékleírás, túl nagy képek, lassú betöltődés, rossz felhasználói élmény, stb) elkerüljék.

A webshop SEO hosszú távú befektetés, ahhoz, hogy működni kezdjen legalább 3-6 hónap folyamatos munka kell. A webshopnak azonban addig is muszáj bevételt termelni, ezért nem lehet elhagyni a webshop hirdetéseket sem.

Webshop hirdetések

A webshopba az induláskor azonnal lehet látogatókat terelni fizetett hirdetések segítségével. A Google-ben lehetőség van különféle hirdetések létrehozására.  Mindegyik alkalmas lehet a webshop termékeinek hirdetésére, de ahhoz azonban, hogy a hirdetésre kiadott összeg ne csak pénzkidobás legyen, komoly szakértelem és tapasztalat szükséges.

A közösségi média felületein (Facebook, Instagram, Pinterest, stb) is van lehetőség hirdetések létrehozására. Mind a Google, mind a közösségi média hirdetéseit használni kell ahhoz, hogy valóban sikeres lehessen a webshop már az indulásakor. Ehhez azonban megfelelő tőke szükséges, ráadásul folyamatosan, mert a hirdetések csak addig jelennek meg, amíg fizetünk érte.

Ahhoz, hogy a hirdetésekre fordított összeg ne pénzkiadás, hanem megtérülő befektetés legyen, pontosan tudni kell, hogy vásárlásonként mennyi pénzt szabad elkölteni hirdetésre úgy, hogy megérje. Hiába van vásárlás, ha azon nulla vagy minimális haszon van, nincs értelme foglalkozni vele. Pontosan fel kell állítani a hirdetési stratégiát, meghatározni a rendelkezésre álló hirdetési keretet, és megfelelően hirdetni a célközönségnek.

Ha az alapok rendben vannak, folyamatosan végzik a webshop keresőoptimalizálását, folyamatosan mennek hirdetések a megfelelő helyeken, jó beállításokkal, a célközönségnek, a termékek és az árak jók, a webshop jó eséllyel a sikeres néhány százalék között lehet.